Актуално

Поръчай сега
 Порция смях :)

Италианец, французин и англичанин седели във фоайе на хотел. Изведнъж италианецът заявил:
- Снощи четири пъти се любих с жена си! Сутринта тя ми каза, че много ме обича.
- Пфу! - презрително изсумтял французинът. - Това не е нищо.
Снощи шест пъти се любих с жена си. Сутринта тя ми каза, че съм
най-големият любовник в света и че никога няма да си помисли за
друг мъж.
Англичанинът мълчаливо четял вестник. Французинът се обърнал към него и нахално го попитал:
- А ти колко пъти се люби с жена си снощи?
- Веднъж - отвърнал англичанинът.
- Само веднъж ли? И на сутринта какво ти каза жена ти?
- Не спирай.

Статия

Трофеите на “Овчарица”

Риби и Такъми (бр. 4 / 2009 г.)

Здравейте, уважаеми читатели на списание “Риби и Такъми”. В тази статия бих искал да ви разкажа за един от моите добри излети на митичния водоем “Овчарица”.

От Мартин Господинов

Този водоем, независимо че е под аренда, не може да се каже, че е лесен за риболов. Тук рибата не е като на малките арендовани водоеми, където е лесно да се намери и улови риба. Водоемът може да ви предложи такива изненади, каквито най-малко бихте очаквали.
Язовирът е доста голям по площ. Всъщност, това е най-голямото топло езеро на Балканите. Основната му цел е охлаждането на мощностите на ТЕЦ – “Марица Изток 2”. Ето защо водите му не замръзват дори през зимата, а това е предпоставка рибата там да е активна целогодишно, което води до по-бързото й нарастване. Рибното население на язовира е доста богато. Във водите на водоема се срещат шаран, амур, каракуда, щука, европейски сом, американски сом, бяла риба, червеноперка, платика. Интерес за мен и колегата представляваше риболова на шаран и амур. Именно за тези два вида риба бяхме тръгнали. Знаехме, че във водите му се крият трофейни риби, които биха накарали кръвта на всеки един шаранджия да закипи.
С моя добър приятел и добър риболовец Теодор Генев решихме в разгара на лятото да направим един съвместен излет на “Овчарица”. Информацията не беше много обнадеждаващо, но бяхме решили, че този излет ще се състои. Планирахме да бъде около три дни. И така речено сторено. Започнахме да приготвяме захранката. Аз се заех да сваря царевицата и останалите компоненти от захранката. За захранка подготвях сварено ароматизирана царевица с аромат на банан на “Христо Карп” Този аромат ми е носил и преди добри успехи там, затова реших че стартовата захранка ще бъде царевица с аромат банан. И така вечерта заедно с Теодор вече пътувахме към така желания и обичан водоем. Сутринта вече бяхме на брега на водоема. Започнахме да си търсим подходящо място за риболов но това се оказа доста трудна задача. Имаше доста риболовци, които бяха заели почти всички подходящи места за риболов, така че ние нямахме голям избор. С Теодор избрахме място, което преди години му е носило успех. Мястото изглеждаше доста обнадеждаващо. Дълбочината беше от порядъка на 4-4.5 метра. Мислихме въдиците да бъдат заметнати на тази дълбочина. Дъното общо взето беше тинесто, затова Теодор влезе във водата да провери за чисти места със “сиромашкия сонар”. Това устройство така да се нарече представлява дебела корда която на всеки метър има завързан възел с различен цвят, като в края на влакното завършва с плоска тежест. Теодор успя да намери място с що - годе твърдо дъно. Мястото се намираше на около 120-130 метра от брега. Сложихме две шамандури на разстояние 20 м една от друга. Смятахме да храним в това разстояние. Там разположихме и въдиците ни. Последва разпъването на пръчките и захранването. Заложихме за стръв изцяло на царевицата с различни аромати.. Особеност на този водоем е, че рибата и по специално амура се движи на пасажи и целта е когато пасажа мине през твоето захранено петно да го задържиш колкото се може по дълго. Обикновено това става с по голямо количество царевица. На Овчарица винаги се храни малко по масирано, защото тук всички мирни риби обожават да се хранят с царевица. И когато слезе шарана или амура да се храни да има какво да го задържи на захраненото петно. Разбира се не е добре и да се прекалява със захранването, защото на рибата ще и е по трудно да намери вашата царевичка със стръвта. Забелязал съм, че амура предпочита повдигнатата стръв. Това си го обеснявам с няколко неща. Първо конкуренцията за храна, защото се движи на пасажи и повдигнатата стръв е по лесна за откриване. И с това че начинът на хранене на амура е по различен от останалите дънни риби. Тъй като устата на амура не е пригодена за ровене в тинята той застава вертикално спрямо дъното и повдигнатата стръв е доста по лесна за поемане от него. Затова на две от моите въдици заложих на повдигнатата стръв. Всичко беше готово и ни оставаше само да чакаме само първото кълване. Минаха 4-5 часа след първоначалното захранване и сигнализаторите ни изпищяха почти едновременно на мен и колегата. Но го нямаше развиването на аванса от шпулата типично за шарана или амура. Засякох и не след дълго една каракуда към 800 г лежеше на брега. Доста е неприятно когато този рибка ти клъвне когато монтажа ти е вкаран на разстояние 130м от брега. За по малко от 10 м всичките ни въдици бяха изкарани на брега от каракуди. Почти побесняхме с колегата но има и полза да има дребна риба на петното ти. Това струпване на дребна риба е добър ориентир на едрата риба къде има лесна храна. Последва отново разпъване на въдиците ни на шамандурите. И след не повече от 5 м пак каракудите ни вкараха в ‘’бокса’’. Сложиш 4 царевички на косъма за да спрат да ме тормозят каракудите .Но дори и това не ме спаси от тези нагли рибки. Почти неусетно дойде и вечерта.
Имах надеждата да се завърти шарко на нашите захранени петна. Но през нощта ги нямаше и каракудите даже. Говорих с колегата и започнах да обсъждам преместване. Просто не искаше да мине риба през нашият сектор. Бяхме опитали на всякакви аромати преароматизирахме захранката. Просто рибата я нямаше пред нас а времето започна да ни притиска. Решихме с колегата да се поразходим из секторите на колегите в радиус 300 метра в ляво и дясно. Положението беше същото като при нас .Никакъв удар на качествена риба. На следващия ден едни колеги, които си тръгваха освобождаваха едно място на около 50-60 метра от нас. Рехихме да се преместим там. Мястото беше почти идентично с нашето като дълбочина но имаше едно пропадане от 3.5 м на 4 м. Точно на това място възлагах цялата си надежда. С колегата направихме две шамандури като този път решихме всеки да лови пред шамандурата си. Шамандурите ни бяха на разстояние петнайсетина метра една от друга. Сменихме монтажите и заложихме на хеликоптер монтаж и сейфти болт риг монтаж. Искахме да се опитаме да държим максимално високо над тинята стръвта си. Захранихме мястото си което се намираше на 100 м от брега като този път захранихме малко по тънко за да пробваме за бърз удар. Този път сложих две зрънца царевица като оставих повдигача да накра стръвта ми да се дигне на 10-на см над дъното. Защото тинята увличаше монтажа. Разпънахме въдиците и зачакахме. Този път чакането ни не се оказа напразно. След не повече от двайсетина минути след като заметнахме, се чу онзи приятен звук от сигнализатора, който вдига адреналина на всеки шаранджия. Бързо скочих от стола и вдигнах пръчката си. Веднага разрах че се закачило шаранче, което беше доста борбено за големината си. Шарко няколко пъти се опита да се уплете в близкия папур но не му позволих. Колегата гребна рибата и най накрая тържествувахме. Имаше макар и не голяма качествена риба. Шарана беше изключително красив, тежеше около 3.5 кг. Абсолютно гол красавец. Нямаще една люспа по тялото си .С черен маслено зелен гръб и много красиви почти жълти страни. Презаредих въдицата си и заметнах като след удар на качествена риба винаги дозахранвам малко. Не беше изминал и половин час от прехвърлянето на пръчката ми когато сигнализатора пак изпищя пи пиииииииииии. Не очаквах толкова бърз удар отново. Бързо стигнах до пръчката ми я засякох. Рибата тръгна доста бързо в ляво и ми взе няколко метра аванс. По поведението което се бореше разбрах че е шаранче с големина не по голямо от предишното. Учудваше ме с борбеността си. Беше почти единтично с това което бях издил преди малко. Като големина се различаваше съвсем малко от събрата си но за разлика от него имаше линия от много красиви големи огледални люспи от главата до опашния си плавник. Удари на царевица с аромат на мед на Христо Карп. След този удар влзезнах до шамандурата си и дозахраних доста по стабилно. Разбрах че рибата вече се е събрала пред нас и исках да я задържа колкото се може повече на петното с въдиците ни. И успях. След десетина минути след дозахранването ми се хвана и първото амурче .Малък красавец около три килограма. След това се започна едно амурско нашествие на въдиците ни. Амурчета кълваха по норматив на всеки десетина – петнадесет минути имаше удар. Макар че до момента го нямаше трофейният амур или шаран излета вървеше повече от добре. Такава активност на рибата макар и не особенно едра не ми се беше случвала на този водоем. Все още таях надеждите си за едра риба. Знаех си че между тези мъничета не може да не се завърти и някой едър техен събрат. И надеждите ми не се оказаха напразни. Суингерът на колегата ми се се повдигна леко отпусна и се залепи рязко за пръчката. Той засече и борбата започна. Рибата явно беше голяма. Въдицата му стоеше доста огъната. Амура на няколко пъти идваше до брега и пак драсваше на вътре като взимаше по петнайсетина метра аванс. Най накрая амура се предаде и пое посоката която му оказваше Теодор. Подложих кепа и рибата влезе вътре. Когато амура разбра че е във мрежа направи опит за един последен рейд, като за малко да ми измъкне кепа от ръцете. Рибата тежеше към петнадесетина килограма. Колегата ми се снима с нея и я пусна да си живее на воля. Още не беше преминала еуфорията от борбата с амура когато последва идентичното кълване и на моята въдица. Засякох и уседих добра тежест отсреща. Рибата драсна в дясно като развиваше аванс. Почти бях убеден че е добър шаран когато линията олекна. Извадих въдицата от водата и видях че се е скъсал повода. Бях много разочарован. Явно беше успял да претрие повода на някоя мида. Макар, че рибата успя да ми скъса аз бях доста обнадежден, че и моят час ще дойде. Още преди да презаметна скъсаната си въдица сигнализатора ми издаваше звук сякаш ми кълвеше каракуда. Реших да я извадя за да презаметна и двете въдици. Вдигнах пръчката и усетих мъртва тежест. Навих няколко оборота на макарата, а не се усещаше почти никаква тежест. Изведнъж когато видях риба която рязцепи водата !! АМУР ! Ни най малко очаквах да има такава риба на въдицата ми. Амура се бореше във най горния слой на водата като почти целият му гръб беше над водата. Колегата нагази с кепа и чакаше най удобният момент да гребне рибата. Амура идваше до няколко пъти до брега и после пак драсваше навътре. Прекарах рибата над кепа, за да я гребне колегата но тя явно усети, че това не е на добре и секундата преди да вдигне колегата кепа тя драсна пак навътре с последни сили като ми взе няколко метра аванс но си личеше, че вече е доста уморена. При втория опит нямаше грешка и вече тържестувахме. Амура беше много борбен. Рибата явно бе в отлично здраве. Снимах се с улова си и пуснахме рибата да живее и да расте да има какво да ловим и другият път. Отново разпънах въдиците си и захраних, но повече качествени риби не се обадиха на въдиците ни. Само каракудите продължаваха да ни тормозят. Решихме, че за това което сме дошли го намерихме и няма смисъл да ни тормозят каракудите.
Това бе един запомнящ се излет от един труден за риболов водоем с трудни и наплашени риби. Но за сметка на това един непредвидим водоем, който винаги може да ни поднесе изненада със своите трофейни риби. Наслука на всички колеги през новия сезон!!

Добави коментар
  Вашето име:
  Email:
  Коментар:

*Всички коментари се публикуват след одобрение от оператор

Архивни статии

Тук е събран голям масив от статии на наши и чужди автори, публикувани в сп. "РИБИ И ТАКЪМИ" и "РИБАРСКИ ВЕСТНИК". Систематизирани са по теми и години.

Риболов на мач
Такъми
Маршрути
Репортажи
Страници: 1  2  3  4  5    »
Световно по плувка 2010 г.
Треньорът на английския национален отбор Марк Даунс на разузнавателна мисия в Испания, където наблюдава финала на турнира Sensas Challenge на езерото Викарио ...
Уловиха най-голямата камбала
Рибата тежи главозамайващите 202 кг! Когато световният рекорд е впечатляващ, като тази уловена 202-килограмова камбала, такъмите, с които е уловена тази ...
ПОПЕРЪТ - подценяваната примамка
Здравейте, читатели на най-доброто списание в България. Искам да споделя с вас опита си, свързан с използването на една доста често подценявана изкуствена ...
Съдържание
Новини /4 Актуално Когато не кълве... /6 От Калоян Белополски. Труден риболов на река Ангиста Наука за рибите Искаш да уловиш бяла риба? /10 От Кирил ...
Актуално Холандски платики и червеноперки решиха Световното / 4 Калоян Белополски за Световното по риболов на плувка за мъже 2009. Интервю Игор Потапов / ...
Нов световен рекорд
42.63 кг огледален шаран изпрати световния рекорд в историята Англичанинът Мартин Локи счупи световния рекорд с 1,35 кг и е първият риболовец, който минава ...
Интервю с Явор Недев, Изпълнителен директор на ИАРА
Явор Недев е роден през 1966 година в София, магистър по "Политически науки" от Софийски университет "Свети Климент Охридски", ...
Часът на кефалите
  Традиционно през зимата много често обръщаме внимание на риболова на едри кефали. Дори когато температурите са под нулата, а водата в реката е ледена, ...
Възли
Прочели сте за възел този месец, но не знаете как да го вържете? Прочетете това...   Съвет: Винаги наплюнчвайте възлите преди внимателно да ги ...
Пролетен риболов на клен
От Пламен Панталеев   За мнозина от вас съм сигурен, че клена е интересна риба. Нейния риболов често придава големи емоции, особено когато излизат ...
Страници: 1  2  3  4  5    »
 Топ новини
 Новини

Времето утре
Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6 Warning: file(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 27 Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6