Актуално

Поръчай сега
 Порция смях :)

Брокер обяснява същността на борсовата игра:
- Представете си, че купувате чифт зайци. След месец те стават шест. Когато броят им нарасне на дванадесет, вие купувате по-голяма клетка. След десетина месеца вече разполагате с няколкостотин зайци и купувате нови клетки.
- Колко просто! - чуди се някой.
- Дааа... Обаче изведнъж става наводнение и всичките ви зайци се издавят. Тогава вие денонощно започвате да се тормозите от мисълта: "Защо аз, глупакът, още в началото не си купих шарани!"...

Статия

Световно първенство по муха – Шотландия’ 2009

Риби и Такъми (бр. 9 / 2009 г.)

Световното първенство по риболов с муха за 2009 година се проведе в Шотландия в провинциалното градче Дръмен. Първенството беше много оспорвано и късметът имаше по-голямо значение от обикновено. Участие взеха 27 страни от всички континенти. България бе представена от моя милост като индивидуалист. Индивидуални представители имаше още от Малта, Унгария и Швеция. Скоро се прибрах в България и бързам да разкажа на читателите какво точно се случи преди и по време на световното първенство, за да няма криворазбрани неща и слухове, както често се получава...

От Станислав Мънков

Тренировки
Отидох седмица по-рано да тренирам на езерата или лоховете, както ги наричат там. Свързах се с шотландски гид - Джим, който беше много ентусиазиран да ми помогне с подготовката за първенството. За нещастие обаче Джим се разболя точно преди да пристигна и трябваше да го оперират, така че той ме свърза с друг човек, който да ме развежда, който пък си ударил гърба и не беше много подвижен, но даде всичко от себе си човека и ми помогна много. Тренировките ми бяха 3 дена – един ден на един водоем с американки, един ден на езеро с балканки и 1 ден на реката. И трите места бяха подобни на езерата и реката, на които щяхме да ловим на състезанието.
Хванах риби навсякъде, най-малко на езерото с балканките - към 6 петнисти, но много красиви и борбени риби. Риболовът там е основно на мокри ирландски и шотландси мухи и е доста интересен. На езерото с американките единия ден имаше клубно състезание, и този, който стана първи, имаше 7 риби. Аз имах 17 за същото време, защото забелязах вдигащите се балканки под дърветата, надвиснали над водата, и заложих на суха муха, което и беше печеливша тактика. Като им казах, че в езеро с американки съм хванал 16 балканки и само една американка, и местните риболовци се изсмяха, даже пазачът беше изключително учуден. Но това беше самата истина!
Последния ден от тренировките бях на реката - река Тъмел (Tummel) - невероятно красива сьомгова река, основен приток на река Тай. На толкова бърза река съм ловил само в Норвегия - нагазваш до колене и чакълът под краката започва да изчезва! За 3-часовата сесия, която си направих, за да са условията сходни със състезателните, извадих 4 риби и 3 изпуснах. Само балканки - изключително борбени риби. Най-голямата бе към 40 см. Направих си изводи и се насочих към хотела, където щяхме да отседнем всички състезатели.

Откриване и официални тренировки
Празнично откриване, страхотна вечеря, много приятели и познати и, общо взето, добро настроение, като изключим, че нямаше кой да ме снима със знамето и ми тежеше малко, че съм абсолютно сам през цялото време. След церемонията всички се насочихме по стаите. Всеки ден програмата им беше една и съща – риболов и вечерта връзване на мухи.
На официалните тренировки първия ден не се хванаха много риби в моята група, защото времето рязко се промени и напече слънце, което в Шотландия си е събитие - и това слънце съпътстваше целия шампионат, затова се хванаха толкова малко риби. Втория ден не отидох на официалните тренировки, а отидох с един мой много добър приятел хърватин на друго езеро да си тренираме двамата на спокойствие, и мисля, че тренировката ни беше изключително полезна! Вечерта вързах задължителните 10 мухи за деня и си легнах.

Ден 1
Ден първи ми беше един от най-добрите риболовни дни в кариерата ми до ега. Сутринта бях на езеро с американки, а следобеда на река. На езерото бях в лодка с австралиец. Той ми каза, че знаел къде са рибите и ме попита дали искам той да води. Казах му, че нямам нищо против, защото аз не бях съвсем запознат. Отидохме чак на другия край на езерото. Състезанието започна и аз на второто замятане извадих първата си риба. Американка към 44 см. По шотландските и английските езерата американките им са над 40 см, за да не ги ядат кормораните и щуките. Тази едра риба ми даде спокойствие и продължих да ловя уверено. По средата на манша хванах втора. Рибите кълвяха на Блобове - типично английски риболов на зарибени американки с атракторни мухи. Макар и зарибени, рибите бяха доста трудни за риболов. Хванах трета риба и тъкмо да се зарадвам и гледам - щука ! Не се брои! На това състезание бяха хванати доста щуки. Най-накрая и австралиеца хвана една риба. Десет минути преди края извадих трета и завърших с три риби. Първият от група Д, в която бях аз, беше с 6 риби. Мен моите три риби ме поставиха на 6-то място от 24 човека в групата. За тези, които не са запознати, състезателите от отборите се разделят на 5 групи, като във всяка група има по един състезател от отбор. Не е важно колко риби си хванал, а на кое място си в групата. Затова има хора с по-малко риби от мен, които са по-напред в крайното класиране. И така 6-то секторно място беше сравнително добре. Като се има предвид, че имаше доста специалисти на този вид риболов, но и аз съм понаучил нещо - вече 2 години живея в тази страна.
Следобед ни закараха не реката и ми спря дъха. Една от най величествените реки, на които съм ловил - чудовищна по размери, изключително красива - Река Тай - най-голямата река в Шотландия.
Паднах се в сектор 6, който беше до края на състезанието, един от най-продуктивните сектори. Преди мен французинът беше хванал три риби, най-голямата от които към 30 см, и е първи от 24 човека. Започнах да ловя на нимфи и знаех, че трябва да съм много упорит... Хванах общо около 6 маломерни рибки преди да хвана първата си мерна риба. Всяка риба беше ценна на реката, защото имаше десетки капа! Никога не съм се радвал толкова на 21-сантиметров липан. Гребнах го и вече имах една риба. Нормата беше 20 см. След 5 минути отново пресякох половината река и хванах една балканка, дето ми се видя 20 см, но след премерването се оказа 19,5 и шотландецът каза: “No sir, sorry!”. Преглътнах го някак и обратно към реката. Един час преди края закачих една добра риба, но я изпуснах. 15 минути преди края направо щеше да ми изхвръкне пръчката от ръката. Бях закачил добра риба и след много емоционална борба успях да кепчосам прекрасна балканка, дълга 41 см. Нея вече я записаха... И 3 минути преди края извадих още една 35 см балканка, и така завърших с три риби. Което беше повече от добре на реката. Чехът над мен обаче имаше 4. Полякът и той имаше 4. А французинът беше направил цяло чудо и сам не можеше да повярва, че има 9 риби. Всички други бяха с по 2, 1 и 0 риби. И се наредих 4-ти от 24 човека. Ако ми бяха записали малката риба, щях да съм 2-ри, защото никой нямаше такава балканка като моята. Както и да е, завърши първият ден и в индивидуалното класиране се намирах на 11 място, което си беше добре.
За съжаление резултатите от двете езера Leven и Awe плашеха всички - хванати бяха по 6-7 риби и имаше масови капа. Рибите се бяха скрили в дълбокото, може би уплашени от слънцето.

Ден 2
Имах само една сесия – сутринта. Езерото Awe - най-голямото езеро в Шотландия – е много красиво. Бях в лодка с поляк. За 3 часа замятане имах само един удар, което си беше нещо, защото някои нямаха и удар. А полякът извади една щука към 5 килограма, но пъстърва нямаше. Риби бяха хванати от 6 човека. 18 души бяхме капо включително много добри риболовци! Това капо ме премести на 29 та позиция, защото имаше доста слаби резултати и на другите езера. На Левен се бяха хванали само 5 риби.

Ден 3
Езеро Левен - световно известно езеро с това, че рибите от него са разпространени в цял свят, защото са с изключително чист ген - риби от това езеро има в Нова Зеландия, Австралия, Америка. За съжаление така и не можах да хвана една от тях. Три часа придърпвах едни чудовищни стримери с D7 потъващ шнур, който реже водата. Всички ловяха така и си беше чист късмет да се паднеш на рибите. Естествено шотландецът стана първи, той ни посочи къщата си на няма и 5 км от езерото. Общо 6 човека хванаха риби. Аз бях със белгиец в лодката и двамата бяхме капо.
Следобеда бяхме на езеро Менитийт – отново за американки. Бях с италианеца, който спечели сесията с пет риби. И смея да кажа, че лових доста добре, и той не ме превъзхождаше с нищо освен с късмет. От 5 удара имаше пет извадени риби. Аз извадих 3 и изпуснах поне 4 закачени риби и имах няколко удара. Имаше драма с една огромна риба, която в последствие италианецът хвана - 71 см американка! Рибата вървеше след моята чуха, но не можа да я захапе, и докато все още беше пред лодката и ние можехме да я видим, италианецът й метна и я хвана. Накрая на състезанието третата ми риба беше 48 см и аз много ясно помня това. После като си погледнах резултатите вечерта, пишеше, че най-голямата ми риба е 44 см и че съм на 13 позиция от 24 човека. Ако бяха записали правилното рибата ми, се премествах поне две позиции по-напред. Не се ядосах, като италианеца ми хвана рибата, не се ядосах като изпуснах 4 риби, които можеха да ми докарат първото място, но като видях това се разгневих. Опитах се да протестирам, но ми казаха, че не мога, защото трябва да се подаде молба до 2 часа след като е свършило състезанието! Е, как да подам молба като резултатите излизат 5 часа след края на състезанието?! Но да не си развалям материала… явно са го направили, за да може шотландците да вземат бронза, защото им висеше на косъм, а ако тази риба беше записана, биех шотландеца и отиваше по-надолу в класирането от мен!
Та така, в крайното класиране станах 47-ми като ако беше изчислено правилно, щях да съм 44 или и 5-ти. А ако имах шанса да хвана по една риба на „късметлийските” езера, щях да съм световен шампион! Но станаха много ако.

Закриване
Първи стана Иан Бар - с по една риба на трудните езера и едно единствено първо място на реката - общо 13 риби. Втори стана един канадец - Доналд, който беше в моята група - страхотен риболовец. И трети завърши белгиец. Иан Бар е наистина голям късметлия, защото рибата на езерото Левен я е хванал в последната минута и тя го е направила световен шампион. Въпреки това поздравления! Аз очаквах или той, или Джон Хорси да станат шампиони, но Дори и Джон има капо на едното езеро. Само 5 човека от 120 са без нито едно капо. И разбира се са в първата петица.
Отборното класиране следното - Англия, Франция, Шотландия , Финландия, Уелс, Чехия... и т.н.
Получи се добро състезание, в което обаче късметът играеше голяма роля и много състезатели не можаха да покажат истинските си възможности за сметка на други, които извадиха късмет. Единия ден, например, на реката един японец има една риба, а чехът е капо - повече примери няма да давам.
Можеше и по-добре да се представя, но като цяло съм доволен, защото там, където се хващаха риби -хванах, но не ми достигна малко късмет и класирането ми можеше да е коренно различно.

Искам да благодаря на всички, които ме подкрепяха, най много на родителите ми, след това на Д-р Мишо, На Ицо - който ми звънеше всеки ден, за да го държа в течение, и на Стоян Филипов, който също ми помогна много и ме подкрепи!

Добави коментар
  Вашето име:
  Email:
  Коментар:

*Всички коментари се публикуват след одобрение от оператор

Архивни статии

Тук е събран голям масив от статии на наши и чужди автори, публикувани в сп. "РИБИ И ТАКЪМИ" и "РИБАРСКИ ВЕСТНИК". Систематизирани са по теми и години.

Риболов на мач
Такъми
Маршрути
Репортажи
Страници: 1  2  3  4  5    »
Първи пролетни красавици
От Краислав Димитров   Отдавна планувах един излет в Гърция, даже вече бях приготвил багажа, но променливото, дъждовно пролетно време и прогнозите на ...
Денят на белите риби
 От Калоян Белополски   Риболовът на влачене постепенно завладява вниманието на нови и нови риболовци. Тази тенденция съвсем не е случайна. Това ...
Есенен риболов на скобари
Тази година есенният сезон настъпва сравнително бързо. Времето е променливо и доста студено, а риболовът - труден. Силният риболов на скобар обаче тепърва ...
Шаранът на хората
Доктор Марк Бурдас разкрива как човечеството е изиграло огромна роля в създаването на днешната “супер риба“, която се опитваме да ...
Зони за улов на щука през май
  Забраната за риболов на щука приключва на 30 април. От ИАРА вече съобщиха, че във водоемите, където действа ембаргото за останалите риби, щука няма да ...
Съдържание
Новини /4 Морски риболов Лефериада /6 Калоян Белополски за уникалния есенен риболов на черноморски лефери На спининг Даунригер:плюсове и минуси /12 Как ...
За дунавски распери
Преди 5-6 години расперите бяха мразен обект от повечето риболовци по Дунав. С демонстративните си бухкания в близост до брега изнервяха много от почитателите ...
Риболов на шарани през пролетта
От Ивайло Пенев   Здравейте, драги читатели на списание “Риби и такъми”! Дългата и студена зима си заминава и най-после идва пролетта, а ...
Интервю с Явор Недев, Изпълнителен директор на ИАРА
Явор Недев е роден през 1966 година в София, магистър по "Политически науки" от Софийски университет "Свети Климент Охридски", ...
Пъстърва на туичинг
  Април е месецът, в който пъстървата вече се раздвижва сериозно. Температурата на водата в реките все още е далеч от заветните 13 градуса, когато ...
Страници: 1  2  3  4  5    »
 Топ новини
 Новини

Времето утре
Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6 Warning: file(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 27 Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6