Актуално

Поръчай сега
 Порция смях :)

Срещат се двама приятели.
- Как е?
- Отвратително. дадох назаем две хиляди на приятел за пластична операция.
- И какво?
- Сега не знам как изглежда!

Статия

Моят първи риболов на леда

Риби и Такъми (бр. 3 / 2012 г.)

От Ивайло Янков

Здравейте, приятели на риболова! Срам не срам реших и аз да опитам да лова на леда. Речено – сторено! След кратка консултация по телефона с моя приятел Янко Велев, той ми даде напътствия какви мормишки и кивоци да си взема. Волфрамовите мормишки, лавсановите кивоци и балалайките трябвало да са леки, за да може да се плъзгат по-леко на леда. Това малко не го разбрах на първо четене, но после ми се изясни, че като засечеш, въдичката се мята на леда, снега и с плавни движения наляво или надясно се полага влакното, за да не се оплете докато се вади рибата.
В избора си на въдички се спрях на новата серия на Salmo, което се оказа добрият избор – леки и много удобни. Кивоците, както споменах по-напред, бяха пак на Salmo – меки, за да ми отчитат и най-малките кълванета. Кивокът се избира, след като на него се закачи мормишката и се види колко провисва под тежестта й. И така, взех си въдички и мормишки, остана влакното. Ама като ловя цяла зима в Гърция кефали на боло, какво ли влакно да си взема? Споделих пред Янко идеята си за 0,14 и той изпадна в бурен смях около 1-2 минути. След поредната консултация стана ясно, че трябва да си взема 0.10 “Ice Magic” на Salmo. Сега остана само да решим къде да ходим.
Тук решаваща роля взе Калата (Калоян Белополски). “Как къде”, каза той, “Батак не е замръзвал така от години, там сме.” Разбрахме се да пътуваме с две коли, в едната Калата със семейството му, а в другата моя милост, Янко, Слави и Милен – и той като мен за първи път на леда. Преди това Янко се беше осведомил от своя приятел Иван Контрабаков, че е ловил по 50-70 костура на ден, а размерът на рибите бил педя и малко над. Леле, като чух това и се разтреперих... Айде, кога ще свърши работния ден и да идва неделя, та да се качим и ние!
Но ето че и неделята дойде, телефонът ме събуди, облякох се и бързо в колата. Милен ме чакаше пред тях, оттам отидохме да вземем Слави, а Янко, от нетърпение да тръгваме, беше минал пеша около един километър и ни чакаше на булеварда, вместо пред блока си.
И така, пътят мина в шеги и закачки, аз постоянно питах Янко колко още има. С всеки изминал километър снегът ставаше все повече и повече. Калата се беше качил предния ден и срещата ни с него и беше в 8 сутринта, Двамата жена му Надето ни чакаха, екипирани със зимни екипи, които много ме впечатлиха. Особено този на Надето, от който веднага си направих устата да си поръчам, но Калата ме бъзна, че на него пишело “лейди”, но били за -32 градуса!!!! Пихме по кафе и газ към водоема. По пътя до язовира карахме продължително и бавно. В един момент видяхме джипа на Ванката Контрабаков и се паркирахме пред него. Докато свалим багажа и тръгнем, Янко беше вече на леда - луд умора няма, само се поти.
И така, вече бяхме на леда и пробихме с Милен по една дупка през два-три метра един от друг, за да си говорим, и почнахме да клатим, но нещо не ни кълвеше. Янко на ги почна веднага! После разбрах, че Ванката му подхранвал една дупка. Надето беше на десетина метра от нас и я видях да вади и тя костур, а ние нямахме пипане. Явно имаше някакъв трик. Оставих балалайката на леда и отидох до Янко, който ги вадеше с пълна пара. Оттам отидох да гледам Калата. Той правеше много отмерени движения: три плавни повдигания като с тях вдигаше мормишката на около 5 см. После с леко клатене я вдигаше още 5 см и я стопираше. Ако нямаше кълване, пускаше много плавно на дъното и хоп – рибка! Така ли? Веднага се върнах на моята дупка. На гледане беше лесно, ама на практика... ако ставаше с гледане, кучето щеше да е най-големият касапин. Опитвах като него, но явно не толкова добре. Тогава ми изплува нещо, което правех при риболова с щека – бавно започнах да вдигам и пускам и охо-о-о... най-после и аз имах риба!
Да, ама другите ловяха с пълна пара, а аз, Слави и Милен не. Слави нави Милен да идат на другия край на язовира, а това бяха два километра. Аз срам, не срам питах Янко дали може да си пробия една дупка срещу него. Докато ми каже да, вече дупчех с ледобура. Преди това взех от него глина и я овлажних с течен ароматизатор на торен червей. Подложих си три топки с големината на орехче, което явно се оказа правилна тактика, след това пуснах и аз. Поклатих малко и кивочето се изправи!? Зачудих се доста, а Янко обясни, че рибите вдигат и свиват кивоците различно. Дори ми сподели още нещо много ценно за дадения ден – леко вдигаш, спускаш и задържаш, и тогава рибите взимат най-добре. Ето затова трябва да си с хора, които разбират от дадения риболов, а според мен Калоян и Янко са класи над мен в този риболов. Надето също ловеше доста добре, само аз и Милен бяхме зле, но след като застанах до Янко, нещата лека-полека тръгнаха в правилната посока и за мен.
Аз вече почнах да влизам в час: леко подигане, задържане и взимане. Взе да ми харесва тоя риболов, хмммм, ще има още... И така денят вече отиваше към 14 часа, Надето и Калата ловяха с пълна пара, моя милост ловеше най-зле, ама все пак ми беше първи риболов на лед, но не и последен! Купчината рибки до мен лека-полека взе да расте. При едно спускане кивокът ми се сгъна, засякох и усетих, че нещо съм закачил и таман да извикам от радост – леле, скъса ми, помислих си. Рибата просто се беше откачила! Жалко. Имах и доста празни кълванета (фитки) за разлика от другите.
От цялата група най-зле ловеше Слави, имаше само две риби!!! Още в началото една риба му беше клъвнала и скъсала мормишката и след това не му вървеше. Милен дойде до мен, направи си дупка, подхрани я и започна и той да лови. Аз пък измислих нов вид риболов - легнал на стола по корем. Янко се зачуди на няколко пъти как дишам, но така ми беше най-удобно – по корем на стола и коленете на леда. Накрая ме заболяха, все пак стоях 3-4 часа на тях, така че легнах директно на леда. Чух Калоян да се смее и да вика, че в хотела има възглавници: “Да ти бях взел една!”
И така не усетихме как мина деня в шеги и закачки. Аз имах към 30-35 костурчета, Милен 20, Янко 50-60 риби. Най-зле беше Слави с 4 риби.
Впечатленията ми бяха следните. Риболовът е динамичен и приятен. Най-важно е да има поне един опитен в групата, за да може да даде напътствия кое и как се прави. Захранването също е решаващо – в дупката се пуска или глина с хирономус, или от време на време директно по 4-6 хирономусчета. Дрехите и ботушите също са много важни – да държат топло и да предпазват от вятъра. Гамашите са задължителни, за да не си намокрите краката. Хубаво е човек да си носи и резервен комплект дрехи, не дай си Боже, ако някой се намокри. Слънчевите очила са също важен атрибут за леда, както и ръкавиците, особено ако имат отвори за пръстите. И не на последно място добрата компания!
Така мина моят първи риболов на лед. Знам, че има още много какво да уча, но няма срамно, човек не знае всичко, тепърва ще откривам риболова на леда. Докато се прибирах, вече мислех къде ще съм другата неделя. Мен ако питате, препоръчвам на всички да опитат риболова на лед - носи приятни емоции, особено ако сте с приятели на леда.

Добави коментар
  Вашето име:
  Email:
  Коментар:

*Всички коментари се публикуват след одобрение от оператор

Архивни статии

Тук е събран голям масив от статии на наши и чужди автори, публикувани в сп. "РИБИ И ТАКЪМИ" и "РИБАРСКИ ВЕСТНИК". Систематизирани са по теми и години.

Риболов на мач
Такъми
Маршрути
Репортажи
Страници: 1  2  3  4  5    »
За платики на “Жребчево”
 От Красимир Костадинов Здравейте, приятели! Забраната отдавна падна и язовирите се препълниха с риболовци. На язовир “Жребчево” стана ...
Съдържание
Актуално Холандски платики и червеноперки решиха Световното / 4 Калоян Белополски за Световното по риболов на плувка за мъже 2009. Интервю Игор Потапов / ...
Есента е времето на трофейните шарани и амури
  ЛОВЯТ СЕ НА ДЪННИ ВЪДИЦИ И ПРОТЕИНОВИ ТОПЧЕТА, ЗАКАЧЕНИ НА КОСЪМ Захлаждането наесен провокира апетита на много от рибите, начело с мирните. ...
Бабушки в серия
От Красимир Костадинов   В един от най-горещите дни на август реших на следващия ден да посетя яз. “Одринци”, намиращ се в близост до град ...
Съдържание
Актуално Забрана за риболов 2013 /4 Секрети на успеха Създаването на един световен шампион /8 От Алън Скоторн специално за читателите на сп. ...
Световни турнири Риболовни игри - Италия 2011 /4 Анализ и коментар на Калоян Белополски за турнира по риболов на плувка за мъже Световни ...
Изхитри пролетните шарани!
  Открай време шаранът се смята едва ли не за най-ценната риба. Тачат го както рибарите, така и кулинарите. При сериозния шаранджийски риболов на дъно се ...
ПОПЕРЪТ - подценяваната примамка
Здравейте, читатели на най-доброто списание в България. Искам да споделя с вас опита си, свързан с използването на една доста често подценявана изкуствена ...
Как да подобрим уменията си за риболов с вердевас и фуил
От 5-кратния световен шампион Алън Скоторн специално за сп. “Риби и Такъми”   През далечната 1990 година работех много усилено в опита си ...
Как да измамим пъстървата през март
  От Станил Йотов   За пъстървовите риболовци март е по-особен месец. Това е времето на първото по-сериозно затопляне на времето. В реките ...
Страници: 1  2  3  4  5    »
 Топ новини
 Новини

Времето утре
Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6 Warning: file(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 27 Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6