Warning: mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100027 Library:100145 in /home/ribibgco/public_html/adodb/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 348 Warning: mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100027 Library:100145 in /home/ribibgco/public_html/adodb/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 348

Актуално

Поръчай сега
 Порция смях :)

Някакъв господин в паспортната служба:
- Искам да си сменя името!
- Защо, как се казвате?
- Гъзио Николов.
- Ами да, разбирам, с това име...А как искате да се казвате?
- Гъзио Георгиев!

Статия

Сомове посред зима

Риби и Такъми (бр. 2 / 2012 г.)

От Краислав Димитров

Затова щом Марто ми се обади с предложението да направим един двудневен риболов на язовир „Ряховски ливади” край Севлиево, изобщо не се колебах преди да се съглася.
Посещавали сме язовира и друг път, но целта ни винаги са били шараните, тъй че бях много нетърпелив да разбера какво е положението с любимите ми хищници в язовира.
След малко подготовка вече бяхме на път. Идеята бе да пристигнем вечерта, да спим на място, за да разузнаем местата и подготвим стратегии, и на сутринта, живи и здрави, рано-рано да започнем риболова, улавяйки сутрешния заход на белите. Ама, дето има една приказка: “Белите не са това, което са...”
...Фаровете на колата хвърляха ослепителни стрели по замръзналия и заскрежен асфалт, а вътре, сгрени от топлината на климатика, двамата крояхме планове и се заливахме в смях от спомените за стари подвизи. Километрите неусетно летяха и някак си не усетихме 200-те километра до Севлиево.
Язовирът ни посреща тъмен и смълчан. Светлина се процеждаше единствено от фургона на пазача, където щеше да е и нашата база. Човекът беше разпалил печката и ни чакаше.
Набързо разхвърлихме багажа и седнахме на масата. Сред сладки приказки, люти ракии, кисели туршии и други галещи небцето мезелъци от рода на пушен бут и осолена сланинка разпитахме пазача за активността на рибите и най-добрите места за ловене.
Времето летеше и стоплени от благата домашнярка се отпуснахме. Всичко изглеждаше толкова лесно и достъпно. Ей ги де са рибите - излизаме сутринта и ги почваме...
Ставането рано сутринта беше тежко, но чистия въздух и услужливо приготвеното от пазача кафе бързо ни вкараха във форма.
Излязох навън, а там – изненада! Зима!...
Дебел скреж бе сковал земята и околните дървета, наоколо всичко беше побеляло, само водите на язовира се чернееха сред бялото нищо. Нищо, понеже гъстата мъгла беше обвила хоризонта и се намираме сякаш във футуристична фуния.
Но както и да е, тук сме и ще ловим, все пак за това сме дошли чак от София.
Оказа се, че и това не е толкова лесно. От якия студ, поне -8 градуса, ръцете мръзнат, носовете текат, та се налага да правим чести почивки за стопляне.
Първите замятания ни показаха, че риболовът ще е труден. Водачите веднага се обледиха, а и самото влакно замръзваше. Донякъде решихме проблема, като мажехме такъмите с глицерин и продължавахме.
Предвид студа, реших да се концентрираме на стената. Резонно е рибите да са в най-дълбокото.
Заложих на лайт пръчка и леки примамки за мудни риби. Мятане след мятане, а риба нямаше. По едно време пръчката на Мартин се сгъна леко и след засечката той измъкна една маломерна бяла рибка.
Въодушевени продължихме да замятаме. Скоро пръчката на Марто отново се сгъна и една по-едра бяла се оказа извън водата.
Рибите взимаха навътре, там, където с лекия си такъм не достигах, и реших да сменя пръчката. Взех другия спининг, който беше с по-голяма акция и ми позволяваше да достигам по-големи дистанции и да използвам по-големи примамки.
Скоро прътът ми се сгъна и авансът писна.

- Голяма бяла! - започнах да крещя.
Да, обаче минутите минаваха, а рибата изобщо не показваше признаци на умора. Постепенно ми стана ясно: СОМ! Мощните тласъци и бавното движение на рибата по дъното бяха характерни. Впрегнах всичките си умения и търпение и след 20 минути мощната опашка изпляска на повърхността. Прав бях, сом беше. Голям и закачен за опашката. След още десет минути борба рибата изглеждаше достатъчно уморена, за да бъде измъкната от водата. Прекарах я до брега и я хванах за долната устна. Е, оказа се, че не е достатъчно уморена и ми приложи коронния сомски номер - завъртане около оста на тялото, при което усука ръката ми и четките в устата на рибока раздраха пръста ми.
Ловях с ръкавици, но точно тогава ги бях свалил, за да не ги намокря докато вадя рибата от водата. Падаше ми се! Сом не се подценява!
Морих го още малко и вече беше готов. Марто се притича на помощ и го измъкнахме. Рибата беше около 15 килограма - най-големият ми сом на джиг досега.
След кратка радост и суетене пуснахме рибата обратно. Отдадох улова на случайност, рибата беше закачена за опашката... но...
Десет минути по-късно пръчката ми отново се изви в дъга и авансът свири като пощурял. Този път вече бях подготвен, че е сом, и още от началото държах ситуацията под контрол. Този беше по-бавен, но идваше към мен по-тежко и бавно. Държеше дъното и не можех да го отлепя от него. Малко се бях притеснил, защото според арендатора отдолу, в основата на стената имало нахвърляни големи камъни, и се боях да не влезе между тях. След 20-30 минути рибата вече беше пред мен, но не можех да я вдигна и видя, тъй като упорито държеше дъното. След десет минути рибата най-накрая се предаде и излезе на повърхността. Този беше видимо по-голям. Този път избърза Марто и въпреки предупрежденията ми смело бърка в устата на рибока. Както се досещате, отново последва номера с усукването и неговият пръст заприлича на моя. Той обаче се хвърли върху рибата и прегръщайки голямото й, слузесто и гърчещо се тяло, я изнесе на тревата. Прекрасна риба между 20-25 килограма. Силиконът уставно висеше от ъгъла на устата й.
Значи все пак, въпреки студа, рибите бяха активни и се хранеха. Може би първият сом е искал да зашемети рибата с опашка и се е закачил. Това ми се е случвало и друг път при риболов на тролинг.
Еуфорията вече беше пълна. Две големи риби в рамките на няма и час е прекрасно постижение.
Все пак решихме, че сме дошли чак дотук за бели риби и трябва да хванем някоя, за да имаме оправдание пред жените.
Вече беше следобед и си мислех, че ако има вечерен заход към плитчините, ще е точно сега. Насочихме се натам. Пътем отново сменихме въдиците и взех лайт спининга. Ловенето с тежки примамки в плича едва ли щеше да ми донесе успех. Заметнахме в дъното на водоема. Една проводка, втора, трета... и авансът ми писна. Рибата от раз ми взе десет метра и спря. Напънах я и тя отново тръгна, правейки големи вълни на повърхността. Малко по малко я уморих и започнах да я тегля към себе си. И в този момент тя направи скок, при който се открои силуета на риба около метър, но дали беше бяла или щука, не можах да различа в мъглата. Жалкото беше, че в следващия момент линията ми олекна... Откачи се. А щеше да бъде достоен завършек на този луд риболовен ден.
Помятахме още малко, но студа взе да става зверски, излезе и северен вятър, който допълнително утежняваше положението. Вече и глицеринът не помагаше. При едно от замятанията, замръзналото ми влакно направи цели три бради. Явно бе, че трябваше да приключваме.
Получи се един мечтан риболов, въпреки почти пълната липса на бели риби. Тръгнахме си от язовира с приповдигнато настроение и пуснатото на максимум парно бързо ни накара да забравим студа и останаха само хубавите спомени от срещата с големите риби.

Добави коментар
  Вашето име:
  Email:
  Коментар:

*Всички коментари се публикуват след одобрение от оператор

Архивни статии

Тук е събран голям масив от статии на наши и чужди автори, публикувани в сп. "РИБИ И ТАКЪМИ" и "РИБАРСКИ ВЕСТНИК". Систематизирани са по теми и години.

Риболов на мач
Такъми
Маршрути
Репортажи
Страници: 1  2  3  4  5    »
Световно първенство „Риболов на хищна риба с изкуствена стръв от брега” и „Риболов на пъстърва с естествена стръв”- Италия 2011
От Борис Бояджиев - Бомара Капитан   Тази година БФРС реши да изпрати на Световните риболовни игри в Италия четири отбора, между които и двата отбора ...
Сомове посред зима
От Краислав Димитров   Навън е вече зима. Застудя. Настъпва любимото ми време за лов на бели риби със силиконови примамки. Затова щом Марто ми се ...
БЕЛОВАРИ
От Павел Талев   В края на ноември миналата година във въдичарските среди упорито се заговори за риболовни подвизи по Искъра, особено в района на гара ...
Какво има в пелетите
  Това е стръвта, която промени риболова в последните години. В тази статия ще разгледаме основните разлики между 5-те най-разпространени типа ...
За шараните и пелетите
  В последните години има невероятен бум на водоеми, дадени под аренда. Почти всички малки язовири са в частни ръце, което донякъде има и положителна ...
Амстердам: столицата на големите щуки
  От Ян Егерс   Когато започнах да ловя щука през 50-те години на миналия век, се свързах с доста щукари от Амстердам. И това си беше съвсем ...
Камола от силикон за трудни пъстърви
От Станил Йотов   Силиконовата камола, монтирана на микроджиг, напоследък взе да се утвърждава като средство за риболов на трудни пъстърви. Такива, ...
Да се поучим от грешките си!
Ловя щука повече от 50 години и съм направил много грешки! Дори помня грешката, която допуснах, когато хванах първата си щука през 1955 година и повредения ми ...
Захранване в студена вода
В момента, когато сядам да пиша тази статия, се намираме точно в средата на зимата. Най-подходящото време за избраната от мен тема. В тази статия не само ще се ...
Спортната 2009 година
част 3 От Ян Ван Шендъл   Всяка година имаме същия проблем и тази не беше по-различна. През уикенда след Европейското Първенство предстоеше Турнира ...
Страници: 1  2  3  4  5    »
 Топ новини
 Новини

Времето утре
Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6 Warning: file(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 27 Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6