Актуално

Поръчай сега
 Порция смях :)

Рекламно мото в Германия:
"Елате в България! Вашата кола вече е тук."

Статия

С боло по река Искър

Риби и Такъми (бр. 12 / 2010 г.)

от Ивайло Янков

Здравейте приятели на риболова,
С мои колеги (и приятели) в риболова решихме да направим тематичен риболов на болонезе. След доста чудене къде да ходим и доста телефонни разговори решихме да посетим река Искър. Тук е мястото да благодаря на Ивайло Христов и на неговия приятел Митко от Хубавене. С него се разбрахме по телефона да го вземем от тях в 05.00 часа и да ни заведе на точните места.
Речено – сторено! В уречения ранен час взехме Митака и тръгнахме към реката. Както повечето колеги знаят, река Искър извира от Рила и е единствената река, която пресича Стара планина и се влива в Дунав близо до село Гиген. Основните видове риба, които представляват интерес за рибарите са бяла-мряна, скобар, морунаж, а те обитават долното течение на реката след Дефилето.
Начините на риболов са доста, като започнем от плувка, на дъно и така популярния напоследък - фидер.

Такъми за риболов с болонеза
Такъмите за риболов на плувка са следните. Използват се болонези дълги-5-6 м, като акциите им зависят от критериите и желанията на дадения риболовец. За мен специално 6-7-метрово боло е идеално за реката. Има колеги, които ловят и с мач въдици, но това е въпрос на умения, техника и личен избор. Болонезите биват 3 вида: твърда акция - ползват се когато рибите са по-големи и се лови с по-дебело влакно. Предимствата на твърдата въдица са, че има по-бърза засечка и по-лесно се контролира рибата. Недостатък е, че много трудно се лови с тънки влакна. При голям диаметър на въдицата трудно се лови с малки грамажи плувки. Аз лично ловя с болонеза с мека акция, защото тя позволява да се лови с тънки влакна и малък грамаж плувки. Есенно време, пък и не само тогава, малкият грамаж плувка и тънкият повод ми дават повече кълванета, тъй като рибата взима по-смело.
Плувките за боло са от 2 до 4,5,6,8 грама в зависимост от течението и дистанцията, на която ловим. Влакното е от 0.14-0.20, пак в зависимост от плувката, дистанцията и рибите, които кълват в дадения момент. Утежнението представлява прогресивна верижка сачми, наредени от малка към голяма, примерно слагат се 4 броя 0.05 г, след тях 4 броя 0.10, след това 4 броя 0.12, и така докато плувката се утежни. За мен и за много добри майстори на болото това е най-добрият монтаж. Да, знам, че е изнервящо да се редят толкова сачми, но по-добре 20 минути загубени в монтажа отколкото цял ден да гледате колегата срещу вас да лови, а вие да гледате жално и да си казвате: “Ето, колегата има късмет и затова ги лови!”. Поводите са от 0.10 до 0.18, отново в зависимост от основното влакно. Не може основното ви да е 0.14, а поводът да ви е 0.16 - принципно се слага с 0.2 мм по-малък диаметър повод от диаметъра на основното. Целта е следната - да губите повода, а не цялата линия. За куките може много да се спори коя марка е по-добра. Аз лично използвам Kamasan серии 611-511 от №16 до №12. Серията 611 е с по-дебела кука и е по-здрава, но ако искам стръвта ми да е по-дълго жива, ползвам серия 511. Аз с номер 16 не ловя, ползвам куки №14-12, като задължително на края на линията слагам двоен вирбел и на него закачам повода, за да се усуква по-слабо. Стръвта е разнообразна, като се почне от бял червей, торен, земен, жълъдов, ручейник, восъчен, жито, царевица и т.н. Захранката трябва да е според сезона като късно наесен е желателно да е с тъмен цвят.
Да се спрем и на захранката за реката - желателно да е тежка и да бъде лепкава, за да може да пуска по малко частици, които да слизат надолу по течението. Целта е в течението да привлечете рибите пред себе си. Представете си как стегната и лепкава топка захранка, която сте метнали пред вас във водата, пуска малко по малко частици и бели червеи. Рибите ще намерят първо частиците и лека-полека по тях ще дойдат над топката и, както следва, идва и кълването. Ако топката ви е от рехава захранка, метнете ли я пред вас, течението ще я отмие бързо и по този начин колегите под вас ще ловят, а вие ще ги гледате... Неприятно, нали? Като 2 кг захранка слагам 2 пакета бисквита и 2 кг глина. Бисквитата слагам за лепкавост, за да може да пуска малки частици по течението, а глината за да я направи тежка и така топката да се закове пред мен, без течението да я мести. Към това количество захранка слагам и 300-400 грама бял червей: предварително умъртвен, не за да нямам проблеми с Бриджит Бардо, а защото мъртвите червеи не разбиват бързо топките захранка, както би станало ако добавите живи червеи.
Дано с написаното до тук да съм ви бил полезен по отношение на такъмите, от които се нуждаете за този риболов. А ето и местата, където може да го практикувате по р. Искър - Роман, Радовене, Кунино, Карлуково, Реселец, Писарово, Койнаре, Чомаковци, Пелово, Староселци и др. Сред тях най-посещавани са първите четири.
Но, да се върнем на самия риболов.
И така, Митака ни закара на Радовенската чешма като от страната на пътя нямаше никой. Но за сметка на това срещу пътя имаше много светулки (хора с челници). От моя приятел Вальо Колев знам, че там най-добрите места са над Жиците (кабели с високо напрежение). Тук е моментът да предупредя колегите с карбонови въдици да не застават под самите жици, тъй като карбонът е много високо електропроводим материал и е опасен за живота на такива места.
Минахме моста над реката и тръгнахме нагоре по течението до заветните места. На Жиците вече имаше колеги с кола с плевенска регистрация и ми мина болната мисъл, че сме изпуснали най-хубавото място. Нагоре имаше доста колеги и по другите места. Митко обаче се израдва, че мястото ни тука е свободно - слязохме и видяхме място за 2-ма човека, като един рибар имаше под нас и един над нас. Наредихме се, първи Ники, после Петко (на него целта му беше да се учи да лови с боло и беше малко скептично настроен), после бях аз (имаше изкопано място да застана) и под мен беше Митко. Разпънахме боленези 6-м, като моят такъм се състоеше от 2 г плувка, повод 0.128 и кука 611 Kamasan №14. Петко ловеше 3 г повод 0.14, кука Owner Funa 12, Pики с 5.
Забърках 5 кила трапер Река, 3 пакета бисквита, изсипах ги в баката, обърках ги без вода, за да се получи еднородна смес, която разделих на две части. Едната част овлажних и към нея добавих 300 г червеи, предварително умъртвени. Оставих микса да поеме вода и да изпръхне и да видя дали ще му трябва още вода. Започнах да замятам, за да видя на каква дистанция ще ловя и къде ще може най-добре да изтичам. Оказа се, че дистанцията, на която това беше възможно, е на 20-25 м от брега. През това време във вира играеше доста риба, случваше се да изиграват по 10-12 риби едновременно, което караше сърцата ни да бият по-лудо и да си казваме: “Е, сега ще ги...!” Поне едно беше сигурно - рибата беше във вира. Захранката беше леко изпръхнала и добавих още малко вода. Към нея сложих 2 кила глина (глината се слага последната). Стиснах една топка, която стана плътна и лепкава, без да оставя следи от захранка по ръцете ми. Петко се оплака, че не може да я направи такава - или му е глетава, или суха. А тази стана хем пухкава, хем тежка и стегната.
Първоначално метнахме 4-5 топки с големината на портокал. След 10-15 минути започнах на всяко изтичане да мятам по една стиска с големината на орех или мандарина. Тук е важно да спомена, че ако няма кълване в близките 30 минути, не се отказвайте, а продължете да храните в същия ритъм. Едно от най-важните неща в риболова е ритъмът на хранене. Ето че не след дълго имах кълване. Засякох и усетих тежест в края на линията. Оказа се морунажче към 300-400 г. Последва стиска, замятане, изтичане над стиската и мълниеносно кълване... което пропуснах. Митко под мен засече риба към 500 г - оказа се скобар... Нова стиска, минаване над нея и пак кълване, което не можах да хвана!? Малко се нервирах че проспах 2 кълванета. В този момент ми звънна телефона и аз седнах да си говоря и да захранвам на Петко, който се оплака, че няма кълване. Видя ми се странно това, което каза, и загледах линията му. Установих, че куката Owner не е нужната серия и размер и му предложих му едно камасанче. Петко върза новата кука, но аз направих грешката да не догледам каква точно е вързал. По-късно се оказа, че пак е вързал Owner. След като си поговорих по телефона и се успокоих, взех болото... и като се почна - на всяка стиска – кълване, но имахме и много гелета (празни кълванета). Ловяхме основно скобари, по малко мрени и морунажи. За да намаля гелетата, въртях какви ли не варианти със стръвта - по 2,3,4, хванати за дупето, нанизани на цялата кука мартеници (бял+червен) - не и не! Тогава пак се сетих за Вальо Колев и един негов съвет. Сложих кука Kamasan 511 №12 и нанизах 6-7 бели. Петко ме погледна и само се усмихна. Междувременно през цялото време на всяко изтичане бях мятал по една стиска захранка. Докато аз сменях куката накарах и Петко да смени от 3 г на 4 г плувка, за да може по-добре да вози, все пак ловеше на боло от много скоро. Направих ново изтичане с кука №12 и многото червеи за стръв, плувката потъна, последва засечка и рибата се озова на края на линията. Последва ново изтичане - и пак риба! Направих серия от 15 изтичания, при което хванах 10 риби плюс 2-3 откачени.
В този момент Ники се оплака, че рибите не са при него и му предложихме да дойде между нас. Аз предложих да им храня, те да ловят, все пак да се подава стиска на всяко изтичане и да се лови така активно е доста уморително. Хем да звънна на жената, да не каже, че съм я забравил. Преди това тя беше звъннала няколко пъти, но аз все вадех риба и отлагах разговора толкова пъти, че на последната риба ми каза: “Ти да не вадиш една и съща риба!!!”. И така докато си говоря с Крисито, хранех на Ники и Петко, а на него му казвах какво да прави и как да вози и задържа. Постепенно той започна да влиза в час и да лови риби.
Докато се усетим, в шеги, закачки и риболов времето се беше изнизало и вече беше късен следобед. Захранката взе да привършва и това ни принуди да разредихме стиските, но се разредиха и калванетата. Накрая извадихме живарника - в него имаше към 12-15 кила риба. Взехме си по 1-2 кила и другите ги пуснахме във водата.
Изводите, които си направих след риболова бяха следните: Рибата иска нон-стоп подаване на храна с доста бели в нея - така се настървява и кълве дори на кука №12 и 5,6,7 бели червеи на нея не са проблем. Ритъмът на хранене също е много важен! Още нещо ми направи впечатление – рибите си кълват и без този ритъм на захранване, но застане ли някой над вас или под вас и храни по този регулярен начин, ставате “драги зрители” и се абонирате за вестник “Поглед”.
След риболова направихме оборка на мястото и около него, като събрахме 1 чувал боклуци, оставени от други колеги.
Желая ви приятни емоции с нашето най-любимо хоби риболова!

Добави коментар
  Вашето име:
  Email:
  Коментар:

*Всички коментари се публикуват след одобрение от оператор

Архивни статии

Тук е събран голям масив от статии на наши и чужди автори, публикувани в сп. "РИБИ И ТАКЪМИ" и "РИБАРСКИ ВЕСТНИК". Систематизирани са по теми и години.

Риболов на мач
Такъми
Маршрути
Репортажи
Страници: 1  2  3  4  5    »
Съдържание
Новини /4 Морски риболов Лефериада /6 Калоян Белополски за уникалния есенен риболов на черноморски лефери На спининг Даунригер:плюсове и минуси /12 Как ...
Лефериада
Тази есен се оказа най-рибната в сравнение с предишните десетина години по българското Черноморие. Първоначално хит бяха паламудите. За техния риболов доста ...
“Риби и Такъми” са новият Републикански Шампион!
Евгени Милев от същия отбор убедително спечели титлата в индивидуалното   Калоян Белополски   На Гребната база в Пловдив се проведе финалния ...
Съдържание
Актуално Време за морунажи /4 Калоян Белополски разказва за зимния риболов на морунажи по реките Излет Следобедни кефали /8 От Краислав Димитров С муха ...
Лов на пъстърва с естествена стръв
  Месари, касапи, унищожители на ценни риби... Това често може да се чуе по адрес на риболовците, които търсят пъстървата с естествени примамки. Доста ...
Схеми за лов на бяла риба
  От Станил Йотов   Ноември е месецът за лов на бяла риба от лодка. Зъбатиките вече върлуват в дълбокото и се хранят активно. Това е един от ...
Избор на повод за риболов на щуки
За риболов на щуки е необходим устойчив на кълване повод. Специалистът Юрген Хезе обяснява кои такъми са най-подходящи.   Стотиците остри като бръснач ...
Да се поучим от грешките си!
Ловя щука повече от 50 години и съм направил много грешки! Дори помня грешката, която допуснах, когато хванах първата си щука през 1955 година и повредения ми ...
Риболов с мънисто
  Зима е. Язовирите са замръзнали и сега там властва риболовът на дупка. Но освен риболова на лед имаме и друга алтернатива. Студената, снежна зима е ...
За бяла риба със захранка
  Риболовът на бяла риба е любимият ми. Ловя бели от дете. На язовира от моето детство, „Студен кладенец”, те бяха основният вид хищник. В ...
Страници: 1  2  3  4  5    »
 Топ новини
 Новини

Времето утре
Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6 Warning: file(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 27 Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6