Актуално

Поръчай сега
 Порция смях :)

Месар пита кандидатстващ за работа в месарницата му:
- Колко грама има в един килограм?
- Осемстотин и петдесет.
- Отлично! От утре започваш.

Статия

С боло по река Искър

Риби и Такъми (бр. 12 / 2010 г.)

от Ивайло Янков

Здравейте приятели на риболова,
С мои колеги (и приятели) в риболова решихме да направим тематичен риболов на болонезе. След доста чудене къде да ходим и доста телефонни разговори решихме да посетим река Искър. Тук е мястото да благодаря на Ивайло Христов и на неговия приятел Митко от Хубавене. С него се разбрахме по телефона да го вземем от тях в 05.00 часа и да ни заведе на точните места.
Речено – сторено! В уречения ранен час взехме Митака и тръгнахме към реката. Както повечето колеги знаят, река Искър извира от Рила и е единствената река, която пресича Стара планина и се влива в Дунав близо до село Гиген. Основните видове риба, които представляват интерес за рибарите са бяла-мряна, скобар, морунаж, а те обитават долното течение на реката след Дефилето.
Начините на риболов са доста, като започнем от плувка, на дъно и така популярния напоследък - фидер.

Такъми за риболов с болонеза
Такъмите за риболов на плувка са следните. Използват се болонези дълги-5-6 м, като акциите им зависят от критериите и желанията на дадения риболовец. За мен специално 6-7-метрово боло е идеално за реката. Има колеги, които ловят и с мач въдици, но това е въпрос на умения, техника и личен избор. Болонезите биват 3 вида: твърда акция - ползват се когато рибите са по-големи и се лови с по-дебело влакно. Предимствата на твърдата въдица са, че има по-бърза засечка и по-лесно се контролира рибата. Недостатък е, че много трудно се лови с тънки влакна. При голям диаметър на въдицата трудно се лови с малки грамажи плувки. Аз лично ловя с болонеза с мека акция, защото тя позволява да се лови с тънки влакна и малък грамаж плувки. Есенно време, пък и не само тогава, малкият грамаж плувка и тънкият повод ми дават повече кълванета, тъй като рибата взима по-смело.
Плувките за боло са от 2 до 4,5,6,8 грама в зависимост от течението и дистанцията, на която ловим. Влакното е от 0.14-0.20, пак в зависимост от плувката, дистанцията и рибите, които кълват в дадения момент. Утежнението представлява прогресивна верижка сачми, наредени от малка към голяма, примерно слагат се 4 броя 0.05 г, след тях 4 броя 0.10, след това 4 броя 0.12, и така докато плувката се утежни. За мен и за много добри майстори на болото това е най-добрият монтаж. Да, знам, че е изнервящо да се редят толкова сачми, но по-добре 20 минути загубени в монтажа отколкото цял ден да гледате колегата срещу вас да лови, а вие да гледате жално и да си казвате: “Ето, колегата има късмет и затова ги лови!”. Поводите са от 0.10 до 0.18, отново в зависимост от основното влакно. Не може основното ви да е 0.14, а поводът да ви е 0.16 - принципно се слага с 0.2 мм по-малък диаметър повод от диаметъра на основното. Целта е следната - да губите повода, а не цялата линия. За куките може много да се спори коя марка е по-добра. Аз лично използвам Kamasan серии 611-511 от №16 до №12. Серията 611 е с по-дебела кука и е по-здрава, но ако искам стръвта ми да е по-дълго жива, ползвам серия 511. Аз с номер 16 не ловя, ползвам куки №14-12, като задължително на края на линията слагам двоен вирбел и на него закачам повода, за да се усуква по-слабо. Стръвта е разнообразна, като се почне от бял червей, торен, земен, жълъдов, ручейник, восъчен, жито, царевица и т.н. Захранката трябва да е според сезона като късно наесен е желателно да е с тъмен цвят.
Да се спрем и на захранката за реката - желателно да е тежка и да бъде лепкава, за да може да пуска по малко частици, които да слизат надолу по течението. Целта е в течението да привлечете рибите пред себе си. Представете си как стегната и лепкава топка захранка, която сте метнали пред вас във водата, пуска малко по малко частици и бели червеи. Рибите ще намерят първо частиците и лека-полека по тях ще дойдат над топката и, както следва, идва и кълването. Ако топката ви е от рехава захранка, метнете ли я пред вас, течението ще я отмие бързо и по този начин колегите под вас ще ловят, а вие ще ги гледате... Неприятно, нали? Като 2 кг захранка слагам 2 пакета бисквита и 2 кг глина. Бисквитата слагам за лепкавост, за да може да пуска малки частици по течението, а глината за да я направи тежка и така топката да се закове пред мен, без течението да я мести. Към това количество захранка слагам и 300-400 грама бял червей: предварително умъртвен, не за да нямам проблеми с Бриджит Бардо, а защото мъртвите червеи не разбиват бързо топките захранка, както би станало ако добавите живи червеи.
Дано с написаното до тук да съм ви бил полезен по отношение на такъмите, от които се нуждаете за този риболов. А ето и местата, където може да го практикувате по р. Искър - Роман, Радовене, Кунино, Карлуково, Реселец, Писарово, Койнаре, Чомаковци, Пелово, Староселци и др. Сред тях най-посещавани са първите четири.
Но, да се върнем на самия риболов.
И така, Митака ни закара на Радовенската чешма като от страната на пътя нямаше никой. Но за сметка на това срещу пътя имаше много светулки (хора с челници). От моя приятел Вальо Колев знам, че там най-добрите места са над Жиците (кабели с високо напрежение). Тук е моментът да предупредя колегите с карбонови въдици да не застават под самите жици, тъй като карбонът е много високо електропроводим материал и е опасен за живота на такива места.
Минахме моста над реката и тръгнахме нагоре по течението до заветните места. На Жиците вече имаше колеги с кола с плевенска регистрация и ми мина болната мисъл, че сме изпуснали най-хубавото място. Нагоре имаше доста колеги и по другите места. Митко обаче се израдва, че мястото ни тука е свободно - слязохме и видяхме място за 2-ма човека, като един рибар имаше под нас и един над нас. Наредихме се, първи Ники, после Петко (на него целта му беше да се учи да лови с боло и беше малко скептично настроен), после бях аз (имаше изкопано място да застана) и под мен беше Митко. Разпънахме боленези 6-м, като моят такъм се състоеше от 2 г плувка, повод 0.128 и кука 611 Kamasan №14. Петко ловеше 3 г повод 0.14, кука Owner Funa 12, Pики с 5.
Забърках 5 кила трапер Река, 3 пакета бисквита, изсипах ги в баката, обърках ги без вода, за да се получи еднородна смес, която разделих на две части. Едната част овлажних и към нея добавих 300 г червеи, предварително умъртвени. Оставих микса да поеме вода и да изпръхне и да видя дали ще му трябва още вода. Започнах да замятам, за да видя на каква дистанция ще ловя и къде ще може най-добре да изтичам. Оказа се, че дистанцията, на която това беше възможно, е на 20-25 м от брега. През това време във вира играеше доста риба, случваше се да изиграват по 10-12 риби едновременно, което караше сърцата ни да бият по-лудо и да си казваме: “Е, сега ще ги...!” Поне едно беше сигурно - рибата беше във вира. Захранката беше леко изпръхнала и добавих още малко вода. Към нея сложих 2 кила глина (глината се слага последната). Стиснах една топка, която стана плътна и лепкава, без да оставя следи от захранка по ръцете ми. Петко се оплака, че не може да я направи такава - или му е глетава, или суха. А тази стана хем пухкава, хем тежка и стегната.
Първоначално метнахме 4-5 топки с големината на портокал. След 10-15 минути започнах на всяко изтичане да мятам по една стиска с големината на орех или мандарина. Тук е важно да спомена, че ако няма кълване в близките 30 минути, не се отказвайте, а продължете да храните в същия ритъм. Едно от най-важните неща в риболова е ритъмът на хранене. Ето че не след дълго имах кълване. Засякох и усетих тежест в края на линията. Оказа се морунажче към 300-400 г. Последва стиска, замятане, изтичане над стиската и мълниеносно кълване... което пропуснах. Митко под мен засече риба към 500 г - оказа се скобар... Нова стиска, минаване над нея и пак кълване, което не можах да хвана!? Малко се нервирах че проспах 2 кълванета. В този момент ми звънна телефона и аз седнах да си говоря и да захранвам на Петко, който се оплака, че няма кълване. Видя ми се странно това, което каза, и загледах линията му. Установих, че куката Owner не е нужната серия и размер и му предложих му едно камасанче. Петко върза новата кука, но аз направих грешката да не догледам каква точно е вързал. По-късно се оказа, че пак е вързал Owner. След като си поговорих по телефона и се успокоих, взех болото... и като се почна - на всяка стиска – кълване, но имахме и много гелета (празни кълванета). Ловяхме основно скобари, по малко мрени и морунажи. За да намаля гелетата, въртях какви ли не варианти със стръвта - по 2,3,4, хванати за дупето, нанизани на цялата кука мартеници (бял+червен) - не и не! Тогава пак се сетих за Вальо Колев и един негов съвет. Сложих кука Kamasan 511 №12 и нанизах 6-7 бели. Петко ме погледна и само се усмихна. Междувременно през цялото време на всяко изтичане бях мятал по една стиска захранка. Докато аз сменях куката накарах и Петко да смени от 3 г на 4 г плувка, за да може по-добре да вози, все пак ловеше на боло от много скоро. Направих ново изтичане с кука №12 и многото червеи за стръв, плувката потъна, последва засечка и рибата се озова на края на линията. Последва ново изтичане - и пак риба! Направих серия от 15 изтичания, при което хванах 10 риби плюс 2-3 откачени.
В този момент Ники се оплака, че рибите не са при него и му предложихме да дойде между нас. Аз предложих да им храня, те да ловят, все пак да се подава стиска на всяко изтичане и да се лови така активно е доста уморително. Хем да звънна на жената, да не каже, че съм я забравил. Преди това тя беше звъннала няколко пъти, но аз все вадех риба и отлагах разговора толкова пъти, че на последната риба ми каза: “Ти да не вадиш една и съща риба!!!”. И така докато си говоря с Крисито, хранех на Ники и Петко, а на него му казвах какво да прави и как да вози и задържа. Постепенно той започна да влиза в час и да лови риби.
Докато се усетим, в шеги, закачки и риболов времето се беше изнизало и вече беше късен следобед. Захранката взе да привършва и това ни принуди да разредихме стиските, но се разредиха и калванетата. Накрая извадихме живарника - в него имаше към 12-15 кила риба. Взехме си по 1-2 кила и другите ги пуснахме във водата.
Изводите, които си направих след риболова бяха следните: Рибата иска нон-стоп подаване на храна с доста бели в нея - така се настървява и кълве дори на кука №12 и 5,6,7 бели червеи на нея не са проблем. Ритъмът на хранене също е много важен! Още нещо ми направи впечатление – рибите си кълват и без този ритъм на захранване, но застане ли някой над вас или под вас и храни по този регулярен начин, ставате “драги зрители” и се абонирате за вестник “Поглед”.
След риболова направихме оборка на мястото и около него, като събрахме 1 чувал боклуци, оставени от други колеги.
Желая ви приятни емоции с нашето най-любимо хоби риболова!

Добави коментар
  Вашето име:
  Email:
  Коментар:

*Всички коментари се публикуват след одобрение от оператор

Архивни статии

Тук е събран голям масив от статии на наши и чужди автори, публикувани в сп. "РИБИ И ТАКЪМИ" и "РИБАРСКИ ВЕСТНИК". Систематизирани са по теми и години.

Риболов на мач
Такъми
Маршрути
Репортажи
Страници: 1  2  3  4  5    »
Последен месец за пъстърва на спининг
 От Станил Йотов   Септември е последният месец за спинингов риболов на пъстърва. Последни излети, последни емоции, последни трофеи... Следват ...
Тунинг
  Всеки знае, че успешният риболов зависи основно от използваната стръв. Ако дадена примамка не лови нищо, често се сменя с друга. Все пак ако искате да ...
Схеми за лов на бяла риба
  От Станил Йотов   Ноември е месецът за лов на бяла риба от лодка. Зъбатиките вече върлуват в дълбокото и се хранят активно. Това е един от ...
Какво влакно е най-добро - монофилно или плетено?
  Решавайки въпроса с избора на стръв, на спинингиста му предстои още една задача - да избере влакно. Това не е толкова сложна работа, тъй като ...
Трофейни амури в големи водоеми
  От Станислав Якимов   Здравейте читатели на сп. “Риби и Такъми”! Казвам се Станислав Якимов от спортен клуб по риболов ...
Сомове посред зима
От Краислав Димитров   Навън е вече зима. Застудя. Настъпва любимото ми време за лов на бели риби със силиконови примамки. Затова щом Марто ми се ...
Възроденото „ОГНЯНОВО”
Язовир „Огняново“ е изграден по поречието на река Лесновска и е разположен в близост до София. Той е един от тридесетте най-значими язовири в ...
Съдържание
Новини /4 Актуално Когато не кълве... /6 От Калоян Белополски. Труден риболов на река Ангиста Наука за рибите Искаш да уловиш бяла риба? /10 От Кирил ...
ПОПЕРЪТ - подценяваната примамка
Здравейте, читатели на най-доброто списание в България. Искам да споделя с вас опита си, свързан с използването на една доста често подценявана изкуствена ...
Бели червеи или захранка в студените дни
Много са споровете относно това дали е оправдано ползването на захранка в студените дни. Дали рибите ще се съберат на нея или е по-удачно само да се стреля бял ...
Страници: 1  2  3  4  5    »
 Топ новини
 Новини

Времето утре
Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6 Warning: file(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 27 Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6