Актуално

Поръчай сега
 Порция смях :)

Двама овчари си говорят:
- Ох, вчера белязах животните, направо се измъчих.
- От какво бе, ти имаш само десет овце?
- Да, а трите кошера къде ги забравяш?

Статия

За щука в студа

Риби и Такъми (бр. 12 / 2008 г.)

Здравейте, читатели на сп. “Риби и Такъми”!
В тази статия ще се опитам да споделя опита си в риболова на щука в нашите затворени водоеми - както на стръв, така и на изкуствени примамки. Щуката е много достоен противник, който може да ни изненада винаги, особено ако не сме добре подготвени.

От Мартин Господинов

Местообитания през есента и началото на зимата
Нека видим първо на какви места да търсим хищника в затворените водоеми през есента и в началото на зимата.
Щуката в затворени водоеми в зависимост от сезона се държи на различи места и дълбочини. Лятно време можем да хванем щука буквално в краката си, но късно наесен положението коренно се променя. Водата изстива с бързи темпове и това кара дребните риби да се насочат към по-големите дълбочини в търсене на по-топла вода с постоянна температура. Това предопределя и поведението на щуката, която следва дребните риби, защото принципно те съставляват основната й храна. По това време е нужно да търсим щуката в по-дълбоките части на водоема. Най-добре е, ако е възможно, да влезем със сонар и да огледаме дъното на водоема. Трябва да търсим дълбочини от 3-6 м с високи водорасли, потънали дървета и възвишения. Подводните възвишения държат щуки почти винаги с еднакви размери. Хванете ли на такова място една, това означава, че тя никога НЕ Е СAMA !
Ако не разполагате със сонар, търсете места със залети от водата дървета или островчета. Там, където е имало папур и дълбочината е по-голяма, мястото е особено подходящо. На подобни участъци бихте могли винаги да се надявате на групирани риби. Друго добро място за ловене е на границата на края на водната растителност и чистата от водорасли вода. Точно на такива места се спотайва петнистата красавица.

Изкуствени примамки
По отношение на цветовете използваните през есента примамки не се различават особено от тези, с които ловим през лятото. Разликата в риболова спрямо лятото е, че ако замятаме от брега, ни трябват примамки с доста по-голямо тегло, тъй като в повечето случаи щуката се е дръпнала доста по-навътре от обичайните си местообитания.

Колебаещи се блесни
Подходящи примамки за това време са големите клатушки, които позволяват и водене в горните водни слоеве на водата, тъй като повечето места в затворените водоеми са силно обрасли. Такива са клатушките Cyclops на МЕPPS, Toby на Аbu Garcia и някои модели на Jaxson. Клатушките, които изброих, са с невероятно качество на играта и позволяват водене както в горните водни слоеве, така и в дълбоките части на водоема. С тези клатушки лесно се замята на 40-метра дистанция от брега. Универсалната големина и при двата модела е 12 г.

Въртящи се блесни
Също са подходящи и въртящите се блесни. Номерата 3-5 са най универсалните. Подходящи са въртящите се блесни на Mepps Agliа Long. Agliа Comet и Agliа Decor. Добри резултати съм имал и с блесните на DAM.

Воблери
Воблерите също не са за подценяване в студения сезон. Всеки водоем си има особености по отношение на предпочитаните от мен цветове и модели, но има такива воблери, които работят добре в повечето водоеми. Добри воблери са чупещите се двусъставни модели на Ugli Duckling, Rapala Shad RAP и Salmo. Тези воблери са подходящи за повечето условия.
По отношение на окраската моите предпочитания клонят към натуралните имитации на червеноперка, костурче или уклейка, защото в повечето случаи по това време на годината водата е бистра.
За да изберете най-подходящата за конкретния водоем окраска на воблера, е препоръчително да знаете коя е най-масовата дребна риба във водоема. Този принцип при избора на воблер работи добре за повечето водоеми. Ярките окраски по правило са по-подходящи за риболов в мътни води, макар че често именно яркия модел Tiger на Rapala работи доста добре и в бистра вода. Много често този воблер ме е спасявал от капото, особено в доста посещавани водоеми, където щуката е с “висше” образование и е видяла почти всичко.

Риболов с мъртва рибка
Един много популярен и ефикасен метод на риболов е системата с мъртва рибка, закачена на две тройки. Тази система се нарича “Драшкович” по името на нейния изобретател. Рибката се нанизва през устата на V-образна тел, като внимаваме телта да не излезе някъде през тялото на рибката. Едната тройка се закача под хрилния капак на рибката, а другата в близост до аналната перка или на страничната линия на рибката. Пред монтажа се слага една тежест с тегло от 5 до 30 г с кръгла форма. Стръвта се води с резки спирания и придръпвания на китката. Техниката на риболов е близка до тази с клатушка и воблер. С тази система се ловят изключително трофейни риби, като дори и най-наплашените екземпляри не биха подходили подозрително при едно добро водене.

Риболов с жива рибка
Риболовът с жива рибка е доста увлекателен и красив. При тази техника може да проследите всяко едно движение на щуката, когато атакува вашата стръв. Това си проличава по играта на неспокойната рибка преди да бъде атакувана от щуката – усеща се разпъването на влакно по време на удара и спирането на щуката, за да обърне рибката в устата си.
Тази техника на риболов си има своите предимства пред риболова с изкуствени примамки, но има и своите недостатъци. Основната разлика при двата метода на риболов е, че при риболова с изкуствени примамки се облавя доста по-голям периметър, докато при риболова с жива стръв нямаме тази възможност.
Монтажите за риболов на щука с жива стръв са най-различни. Тук ще се спрем на два доста ефективни монтажа за затворени водоеми.

Монтаж с булдо
Ако водоемът, в който ще ловим, е доста обрасъл, можем да използваме обикновено френско булдо за плувка, което пълним до половината с вода, за да не може живата стръв да го потапя. В зависимост от дълбочината, на която ще ловим, пред булдото се слага нужното като дължина влакно или директно металния повод. Предимството на този монтаж е, че можем да го използваме еднакво добре както на средна, така и на много малка дълбочина, без да предизвика недоверие у хищника. Този монтаж е прекрасен за силно обрасли водоеми и за много бистра вода, когато обикновената стиропорена тапа би предизвикала недоверието на щуката. Другото голямо предимство е, че нямаме олово по линията и това позволява по-голяма игра на живата стръв.

Монтаж с плувка "корабче"
Това е една разновидност на риболова на щука с плувка. Разликата тук е, че към кила на плувката има закрепено едно "платно", най-често от тънка огъната пластмаса. Този монтаж се носи свободно от вятъра и ни позволява да обходим доста по-голям периметър, без да се налага да презамятаме често, което би ни изиграло лоша шега ако щуките са наплашени. Добре е утежнението на монтажа да не бъде концентрирано в група, а разредено. Добре е над рибката теглото на сачмите или оливетките да е по-малко, за да се избегне бързото уморяване на рибката. Колкото по-жизнена е нашата стръв, толкова повече се увеличават шансовете ни за улов. Добре е също така, когато избирате плувка за монтаж "корабче" да избирате плувки с продълговата форма с отверстие през сърцевината им (ин-лайн). Такава работа би ви свършила и най обикновена стиропорена тапа с удължена форма.

Един излет
Наскоро с моя колега Веселин решихме да посетим един водоем, на който не бяхме стъпвали с години. Нямахме никаква информация дали още държи риба, нито пък какво е нивото на водата, абсолютно нищо. Излетът започна с ранно ставане в 04.00 часа сутринта. Кучето на моя приятел беше на вратата и чакаше с нетърпение да дръгне с нас. В 05.00 часа бяхме натоварили багажа и поехме към дългоочаквания водоем. Докато лъкатушехме с колата по черния път с колегата обсъждахме предстоящата тактика на риболов. Щяхме да заложим на живата стръв и на изкуствените примамки. Щяхме да търсим ЩУКА!!!
Не след дълго пред нас се показа водоема в цялото си великолепие. Беше някак си много спокоен и с гладка като стъкло повърхност. Този водоем пазеше много красиви спомени. Тук бяхме ловили най-различни по размер щуки, като някои стигаха до 8-9 кг.
Стъпих на брега на водоема и огледах обстановката. Не видях да има подгонвания или други признаци на активност на зъбатата красавица. Видяхме едно перспективно място и решихме тапите да са там. Някак си това място ми вдъхваше доверие и реших да заложим на него. Хвърлихме по една тапа и започна чакането.
След около час нулева активност реших да извадя арсенала от изкуствени примамки и да помятам малко. Избрах си едно място за проба, не особено далече от плувките. Реших да започна риболова с въртяща се блесна на DAM, модел FZ Executor номер 2-ри. С тези блесни в доста случаи съм имал успехи.
След около 10-тина мятания най-накрая последва удар. Сърцето ми се разтуптя, пулсът ми се удвои... Надеждите ми за този водоем се оказаха ненапразни! Той все още държеше щука, дори след жестоките набези на местните бракониери, които биеха рибата там през размножителния й период с ток, харпуни и какво ли още не.
Щуката беше малка, но беше сефтето за излета. Беше много красива, с големи жълти очи, маслинено черен гръб и много бели точки. КРАСАВИЦА! Пуснах я във водата, като се уверих, че всичко е наред и ще живее.
Смених блесната с по-голяма. Заложих на Mepps 3-ти номер с надеждата маломерките да не атакуват. След няколко замятания пак последва удар и пак същата по размер щука. Голямата тройка на мепса беше перфорирала пачата човка на петнистата хищница. И трите жила на тройката бяха в устата й. Разгледах я по-обстойно преди да я пусна по живо, по здраво. Малко преди края на опашката си имаше зловеща рана. Бях убеден, че тази рана е направена от нейна родственица. Раната беше доста голяма. Замислих се колко ли трябва да е голяма тази щука, за да нападне 800-грамовата си посестрима. Това ме накара да бъда още по-настоятелен и упорит с блесните.
Слънцето беше напекло, когато се върнах при моя колега да видя има ли някакъв резултат от тапите. Уви, само две малки щуки до килограм бяха нападнали нашите рибки. Това ме наведе на мисълта, че голяма част от дребните рибки заради студеното време са се изтеглили навътре, и гладът на големите екземпляри ги е накарал да се преместят по навътре след тях. Мислех си, че замятания от порядъка на 30-50 метра биха били достатъчни, за да се прилъже нещо по-добро. Имах нужда от аеродинамична блесна или воблер, които да позволяват замятане на тази дистанция от брега, както и да мога да ги водя, когато се наложи, и високо, заради високите придънни водорасли.
Разгледах какво имам в кутията си. Веднага на очи ми се набиха 2 подходящи блесни. Първата беше клатушката на Abu Gurcia Toby. Тази легенда сред клатушкате бях ползвал неведнъж и ми беше донесла не една щука. А и беше много подходяща за конкретните условия. Беше 12 г, бяла. Другата блесна, която също прикова вниманието ми, беше Mepps Cyclops. Пак беше тежка 12 г, само че цветът й беше жълт. Мислех си с коя да започна, тъй като не ми оставаше много време, тъй като времето беше доста напреднало и трябваше скоро да си ходим.
Спрях се на Тобито. Отдавна не беше влизала в употреба и беше време някоя лакома щуча уста да я опита. Започнах да замятам на местата, на които имах удари от малките щуки, но там вече нямаше помен даже и от тях. Започнах да облавям доста по-голям периметър от брега. Явно едрата хищница беше доста наплашена и подозрителна към постоянно посещаваните места. Това наложи да си направя място в папура нагазих малко и заметнах. Обходих доста участъка пред мен като хвърлях на принципа на ветрилото. По този начин се облавя добър периметър. Целта при него е всяко следващо замятане да пада на не повече от метър от предишното, и така до края на облавяния участък.
На 10-тото замятане усетих леко подръпване! Не се закачи! С трепет хвърлих пак на същото място, където имах кълване. Блесната не мина и няколко метра и последва страховит удар. Видях само как към блесната ми се засилва вълна от вода. УДАР... и то страховит! Прецизният аванс на “Sirio”-то поработи страхотно. Тази макара е чудесна! Щуката направи няколко скока-свещи над водата, и само се молех да не се откачи при някое от зрелищните й изпълнения. Щуката тръгна рязко вляво и измина траектория от 15-найсетина метра. Аз я обърнах и отново последва "свещ" Докарах хищника на няколко метра от мен и очите ми видяха една чудесна красавица. Жълтите й очи гледаха някак си строго право в мен. Последва един невероятен скок. Щуката скочи и разтръска главата си в опит да се откачи, но острата тройка на Тобито държеше здраво моя трофей. След секунди вече държах здраво щуката зад хрилните капаци. Не можех да й се нарадвам. Беше изключително красива. Колегата остана очарован от улова ми. Поздрави ме за успешното изваждане и последваха малко снимки.

Когато тръгнахме да се прибираме към дома, аз вече нямах търпение отново да стъпя на този красив водоем и да премеря сили с достойните му обитатели. И за пореден път се убедих, че за да се улови този хитър хищник, е нужно доста експериментиране и упоритост.

Наслука на всички щукари !!!!

По разбираеми причини, произхождащи от ненаситните месарски набези на мнозина колеги, бих искал да запазя местоположението на водоема в тайна.

Добави коментар
  Вашето име:
  Email:
  Коментар:

*Всички коментари се публикуват след одобрение от оператор

Архивни статии

Тук е събран голям масив от статии на наши и чужди автори, публикувани в сп. "РИБИ И ТАКЪМИ" и "РИБАРСКИ ВЕСТНИК". Систематизирани са по теми и години.

Риболов на мач
Такъми
Маршрути
Репортажи
Страници: 1  2  3  4  5    »
ПОПЕРЪТ - подценяваната примамка
Здравейте, читатели на най-доброто списание в България. Искам да споделя с вас опита си, свързан с използването на една доста често подценявана изкуствена ...
Пъстървата – кога и как?
От Станил Йотов   За добрите риболовци на пъстърва е ясно едно – те успяват, защото познават много добре не нещо друго, а навиците на съперника си ...
Магията на тролинга
От Калоян Белополски   В последно време по всички големи язовири ежедневно могат да се видят десетки тихо пърпорещи лодки с разпънати настрани въдици, ...
С мач напролет
Още от средата на март започва активният риболов на плувка. В зависимост от годината, температурите, дъждовете и т.н,. риболовът е различно интензивен по ...
Риболов на яз. “Сопот”
 От Пламен Бончев   Имах уговорка с няколко приятели да направим съвместен риболов в началото на месец юли. Те бяха избрали предварително яз. ...
С пелети за шаран
  От 5-кратния световен шампион Алън Скоторн специално за сп. “Риби и Такъми” Без съмнение пелетите са стръв №1 по платените водоеми в ...
Истината за паметта на рибите
 Д-р Стив Гарнър   Широко разпространен е митът, че рибите имат къса памет, която може да бъде измерена в секунди. Ако ловите, или работите с ...
Трофеите на “Овчарица”
Здравейте, уважаеми читатели на списание “Риби и Такъми”. В тази статия бих искал да ви разкажа за един от моите добри излети на митичния водоем ...
Риболов с мънисто
  Зима е. Язовирите са замръзнали и сега там властва риболовът на дупка. Но освен риболова на лед имаме и друга алтернатива. Студената, снежна зима е ...
Румен Витков за Световното в Испания 2010
Интервюто взе Калоян Белополски   К. Белополски: Румене, ти си един от най-опитните български състезатели и за щастие тази година успя да попаднеш в ...
Страници: 1  2  3  4  5    »
 Топ новини
 Новини

Времето утре
Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6 Warning: file(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 27 Warning: fopen(admin/site-hit-counter.txt): failed to open stream: No such file or directory in /home/ribibgco/public_html/visitors_online.php on line 6